Paholaisrauskuja ja vihreät hiukset

Lopulta koitti se sukellus, jolloin näin paholaisrauskut! Aloin olla jo epätoivoinen, että sitä päivää ei koskaan tule, mutta päivän sukellusohjaaja lupasi etsiä rauskut minulle. Ja heti kun laskeuduimme pohjaan, ensimmäinen ui ohitsemme. Aivan mahtavia, majesteettisia eläimiä. Liitelevät vedessä kuin kotkat ja ovat vieläpä valtavan uteliaita. Yksi nelimetrinen ui suoraan minua kohti, kääntyi aivan viime hetkellä vierelleni ja jäi siihen hetkeksi minua katselemaan, kiersi vielä minut ympäri ja jatkoi matkaansa. Näimme yhteensä neljä paholaisrauskua, kaikki noin 2-4 metrisiä yksilöitä. Yksi upeimmista kokemuksista tällä reissulla!

Harmi, etten itse omista kameraa, jolla kuvata vedessä. Tässä kuitenkin ilmeeni paholaisrauskujen kanssa sukelluksen jälkeen.

Lopulta pidin myös välipäiviä sukelluksesta ja kävin katselemassa Nusa Penidan nähtävyyksiä. Vuokrasin skootterin ja ajoin yhtenä päivänä Kelingkingin rannalle. Se oli vielä upeampi kuin kuvista voi päätellä. Totaalisesti tuskallisen ajomatkan väärti. Tie oli ehkä vielä hiukan huonommassa kunnossa kuin tiet Kambodzassa.

Sukelluskoulun porukka ohjeisti, että Kelingkingillä maisema kielekkeeltä on vain pieni osa kokemusta, ja että alas täytyy mennä, että oikeasti on kokenut nähtävyyden hienouden. Joten lähdinkin patikoimaan alas todella jyrkkää rinnettä. Polku oli paikoin todella huono ja jouduin kiipeämään lähes pystyjyrkkää seinää alas. Päivä oli vieläpä erittäin kuuma ja jo alaspäin mennessä olin hiestä aivan märkä.

Kelingking beach.
Noin puoliväli rinteessä.

Mutta lopulta perille päästyäni maisema oli upea. Ranta oli täydellistä, pehmeää hiekkaa ja aallot löivät niin kovaa, että juuri muuta rannalla ei kuullut. Lisäksi ihmisiä alas asti oli tullut vain muutamia, joten rannalla sai olla rauhassa. Aallot tosin olivat niin suuria, että uimaan en uskaltanut mennä.

Hetken rannalla vietettyäni päätin lähteä ylös ja se olikin ehkä elämäni hikisin kokemus. Kun lopulta jalat täristen pääsin takaisin huipulle, olin yhtä märkä kuin suihkusta olisi tullut. Hetken joutui lepäilemään ja juomaan ennenkuin pystyi jatkamaan matkaa takaisin hostellille.

Tämä ehkä hiukan havainnollistaa aaltojen kokoa, korkeampia kuin minä.

Kambodzassa tutustuin Mariaan, joka ilmoittikin nyt olevansa samalla suunnalla reissaamassa ja lupasi tulla kanssani Nusa Penidalle, tarkoituksena sukeltaa yhdessä. Marialla oli kuitenkin jalassa tulehtunut haava, joten päätimme että heti seuraavana päivänä ei veteen mennä. Kävimmekin katsomassa nähtävyyksiä skootterilla yhdessä. Atuh Beach ja Angels Billabong olivat todella kauniita.

Atuh Beach.

Broken Beach.
Angel’s billabong. Eli luonnon infinity-pool. Tosin aallot olivat nyt niin kovia, ettei uimaan ollut asiaa.

Auringonlasku Nusa Penidalla.

Kohtalo kuitenkin ilmeisesti päätti, että emme sukella yhdessä. Yhtenä iltana minulle nousi horkkana kuume ja pelkäsin, että olen saanut munuaisaltaan tulehduksen, kun siihen suuntaan oireilin. Ei auttanut kuin jättää Nusa Penida ja suunnata kohti Balia, jotta pääsisin lääkäriin. Mielelläni olisin vielä sukeltanut.

Käynti ensiavussa Kutalla oli nopea, sain antibiootit ja kipulääkkeet ja pääsin hostellille lepäämään. En olisi ikimaailmassa kuvitellut tulevani Kutalle, mutta niin sitä siellä vaan oltiin. Hostelli oli todella kiva, kaksi uima-allasta ja aivan Kuten keskustassa. Muuten Kuta ei sitten minun paikaltani vaikuttanutkaan. Paljon turisteja ja paljon bileitä.

Onneksi lääkkeet alkoivat nopeasti auttaa ja pääsin jo seuraavana päivänä vähän tutkimaan aluetta. Ja kauhistumaan, kuinka länsimaalaista täällä on. Maria kuitenkin tiesi mahtavan ruoka- ja juomapaikan, nimeltä Skygarden. Vajaalla 10 eurolla sai syödä buffetista erittäin hyvää ruokaa niin paljon kun jaksoi ja myös juomat kuuluivat hintaan. Illan tullen ravintola muuttui yökerhoksi. Kävimme myös hiukan tutkimassa Kutan yöelämää, toisena iltana päädyimme lopulta karaokebaariin, jossa esitimme Ukkometson ja aikuisen naisen upeina duettonaina. Kumma kyllä muut ihmiset eivät oikein ymmärtäneet kappaleiden hienoutta.

Balin aamupala.
Koitettiin ottaa upeita allaskuvia. Ei ollut niin helppoa kuin näytti. Etenkään toi säkkituolissa kestäminen.
Balin yötä ihmettelemään lähdössä.

Muutaman Kuta päivän jälkeen olimme saaneet tarpeeksemme. Oli aika jatkaa matkaa kohti Canggua ja surffirantoja. Tästä lisää myöhemmin!

Seuraa varoituksen sana! Jos sinulla on vaaleat hiukset ja uit uima-altaassa ulkomailla, KÄY heti suihkussa uimisen jälkeen. Itse en käynyt ja heräsin aamulla VIHREIDEN latvojen kanssa. Ei muuten lähtenyt shampoolla. Toivottavasti vielä haalistuu…

2 vastausta artikkeliin “Paholaisrauskuja ja vihreät hiukset

1. Jänniä juttuja. Hienoa, kun tapasit Rauskuja. Eikö sinua pelottanut noin isot ja ei niin kauniitkaan kalat?
    Toivottavasti olet tervehtynyt ja saat jatkaa loppumatkasi hyvässä kunnossa.
    Kuvissasi paljon upeita maisemia ja turkoosia merta. Me myöskin nautimme niistä.
    Täällä siirrytään ensi yönä kesäaikaan. Kyllä se kesä meillekin tulee.😊
    Terveisin ja mukavia hetkiä ja elämyksiä sinulle!🌞🌏🐡🐠🐙
    marke ja kalle

Tykkää

2. Hienoja kuvia, ihania rantoja, ja meren mahtavaa voimaa, tyrskyinä rantahietikkoon. Ja pohjolan neito rannalla kuuntelemassa ja katselemassa meren kiehtovaa ’kerrontaa’. Mitä kaikkea meri sisällään pitää? Mutta sinullahan on nyt pieni näkemys ja kokemus sukelluksien myötä, mitä kaikkea meressä voi nähdä, kuten ne rauskut ja momemmoiset muut Kalat. Onneksi hoitajana osaat arvioida omaa tilaa, ja tarpeen vaatiessa osaat ohjautua hoitoa saamaan. Terveenä sitä jaksaa matkaa tehdä ja havannoida elämää ja ihmisiä ympärillään. Rentouttavalta näytti kuva jossa uima-altaalla kelluit Auri gon paisteessa. Tukan latvat tosiaan olivat vihreät, ei hullumpi väri, ja vielä ilmaiseksi, (Huom, liinun huumoria) kiitos, taas, saimme seurata matkan etenemistä kuvin ja kertomuksin.