Takaisin Balille

Gili Airilla makoilin vielä yhden extrapäivän, oli niin ihanan lämmintä ja mukava loikoilla uima-altaalla. Lisäksi minulla on ollut suunnattomia ongelmia nyt matkan loppupuolella tehdä päätöksiä mihin haluan mennä ja mitä nähdä. Nytkin pitkään arvoin ja pohdin mihin suuntaisin seuraavaksi. Olisi houkuttanut siirtyä Lombokin saarelle, mutta matkaväsymys alkaa olla kova ja loppuen lopuksi halusin päästä helpolla. Joten päätin jatkaa matkaani takaisin Balille ja Uluwatuun, eli Balin eteläisimpään kärkeen.

Viimeiset auringonlaskut ihanalla Gili Airilla!

Myös Julia, johon olin aiemmin tutustunut oli tulossa Uluwatuun päin, joten päätimme yhdistää voimamme ja jakaa majoituskulut. Julia olikin löytänyt todella kivan hotellin hyvältä paikkaa.

Ensimmäisenä iltana suuntasimme Single Fin- ravintolaan, koska olimme kuulleet, että sieltä on uskomattomat maisemat merelle ja monet ammattilaissurffarit esittelevät taitojaan rannassa. Ravintola sijaitsikin kallionkielekkeen reunalla, ja sieltä oli upeat maisemat rantaan ja auringonlaskuun. Illan mittaan ravintola muuntautui yökerhoksi ja lopulta tanssimmekin surffareiden kanssa yöhön asti.

Seuraavana aamuna päätimme vuokrata skootterin ja lähteä tutkimaan lähialueita. Julia ei ole skootteria koskaan ajanut, joten ajo jäi minulle ja navigointi Julialle. Kävimme aivan etelä-kärjessä Green Bowl beachilla. Rannalle täytyi kävellä noin 300 porrasta, sillä se sijaitsi kallionkielekkeen alla. Aallot olivat valtavia, ja täälläkin rohkeat surffarit näyttivät taitojaan. Hetken katseltuamme päätimme jatkaa matkaa.

Bingin beach alhaalla
Meidän hotellin uima-allas

Uluwatu on mukavan rauhallinen verrattuna Balin muihin turistikeskuksiin, täällä viihtyvät lähinnä surffaajat ja meno on erittäin rentoa. Lisäksi kallionkielekkeiden alla olevat rannat ovat uskomattoman kauniita. Kävimme pyörähtämässä myös Bingin beachilla.

Illalla oli aika jälleen suunnata Single Finiin, tällä kertaa ihailemaan auringonlaskua, valitettavasti oli kuitenkin niin pilvistä, ettei sitä kunnolla nähnyt. Edellisilta oli ottanut veronsa ja lopulta suuntasimme ajoissa nukkumaan.

Single Finin maisemia, juuri meni aurinko pilveen ennen auringonlaskua!

Kyllä sieltä vähän värejäkin tuli lopulta esiin!

Seuraava aamu valkeni jälleen aurinkoisena ja oli aika mennä tutustumaan lähirantaamme, Padang Padang beachiin. Rannalle täytyi laskeutua kalliossa olevan railon välistä ja varoa mennessään apinoita, jotka yrittivät varastaa kaiken mikä irtoaa. Ranta oli suojaisa ja kaunis, vesi kristallinkirkasta. Hyvä paikka makoilla pari tuntia auringossa.

Padang Padang beach
Railon läpi rannalle!

Lopulta aurinko kävi polttamaan liikaa ja hyppäsimme taas skootterin selkään. Olin nähnyt Google mapsiin merkatun näköalapaikan, jonka päätimme käydä katsomassa. Odotukset eivät olleet suuret, koska en ollut kuullut keneltäkään suosituksia tai lukenut vinkkejä paikasta. Se kuitenkin yllätti todella positiivisesti! Näköalapaikka oli kallion kieleke keskellä ei mitään. Mikä parasta, meidän lisäksi paikalla oli neljä muuta ihmistä, mikä on Balin nähtävyyksillä todellinen harvinaisuus. Istuimme varmaan tunnin ihaillen maisemia ja hiljaisuutta.

Kielekkeen reunalla!

Maisemat oli upeat!

Illalla suuntasimme Uluwatun temppelille, jota oli kehuttu kovasti auringonlasku paikkana. Ja sen huomasi, paikalla oli lisäksemme varmasti tuhansia ihmisiä. Temppeli sijaitsi kallionkielekkeen reunalla ja olivathan maisemat upeat, mutta paikassa ei ollut samanlaista taikaa kuin aiemmin päivällä löytämässämme yksityisessä paikassa. Temppelillä olisi ollut mahdollista käydä katsomassa paikallisten tanssiesitystä, mutta se oli loppuunmyyty.

Temppelillä oli myös apinoita
Temppelivaatetus.
Apina ja taustalla yksi temppelin ”torneista”
Ihan kivat maisemat kyllä temppeliltäkin, mutta auringonlasku jälleen pilvessä!

Eilen aamusta suuntasimme taas lähirantaamme. Tällä kertaa ajatuksena surffaus. Edellisenä päivänä olimme katselleet ja todenneet rannan aaltojen näyttävän aloittelijoille sopivilta. Viimekertainen kokeilu Canggun jättiaalloissa ei ollut kauhean miellyttävä kokemus, joten halusin ottaa uuden yrityksen. Niinpä otimme paikalliset miehet opettamaan meitä ja lähdimme melomaan kohti aaltoja. Ja tällä kertaa jopa onnistuin nappaamaan kolme aaltoa ja pysymään jonkin aikaa pystyssä laudalla. Kokemus oli paljon parempi, kun ei tarvinnut kokoajan pelätä hukkuvansa, aallot olivat tällä rannalla huomattavasti lempeämmät! Jäi kyllä palo päästä vielä kokeilemaan ja oppimaan lisää.

Onnistuneet surffarit! Huomatkaa minun surffitukka!

Sitten olikin aika hyvästellä Julia, joka jatkoi matkaansa Bangkokiin. Taas muutaman päivän yhdessäolon jälkeen tuntui oudolta jäädä yksin ja taas on suuria ongelmia suunnitella, että mihin seuraavaksi. Jos joku Balin kävijä siellä lukee tätä, saa antaa ehdotuksia!

2 vastausta artikkeliin “Takaisin Balille

1. Jälleen kerran, on taas ihasteltu,’kuvien kertomaa’ maisemien kauneutta. Horisonttiin katoavaa meren aavaa ja korkeuksiin kohoavia kallion jyrkänteitä. Taivaanrannan tarjoamat väri elämykset sinisen eri sävyineen, ohise lipuvat pilven höytyvät ja auringon nousun oranssit ja kullan värit välkkyviä kimalluksina meren pinnalla. Ystävyyden ja yhdessä olon riemua, ja aloittelijasta surffauksen mestariksi ja laineiden nappaajaksi. Meriveden pisaroita ruskettuneelta iholla ja ilon pilkettä silmänurkassa ja taas kerran apinat olivat osuneet tiellesi. Monipuolisesti oot matkaasi tehnyt ja monissa paikoissa käynyt ja matkan teostasi meille kertonut sanoin ja kuvien t, L:rannan mummo ja liinu

Tykkää

2. Kiva oli taas katsoa kuvia ja lukea kokemuksistasi siellä päiväntasaajan toisella puolella. Tuntuu, että olet nähnyt ja kokenut niin monenmoista, että niissä on muistelemista vielä pitkäksi aikaa.
    Kun on matkustanut noin kauaksi, niin ymmärrän tunteen, että vielä pitäisi nähdä jotakin suurenmoista. On kuitenkin hyvä joskus vain olla ja nauttia lämpimistä tuulista ja meren aalloista ilman kiirettä mihinkään.